عکس از اسنی

به عنوان یک دوستدار کتاب نمایشگاه کتاب تهران منطقاً باید برایم مدینه فاضله باشد، ولی عذاب الیم فکر می‌کنم تعبیر بهتری باشد برایش. برای یک هموطن تهرانی نمایشگاه کتاب فکر می‌کنم خیلی تجربه‌ی بهتری باشد، با مترو و تاکسی می‌رود، حسابی می‌گردد و خریدش را می‌کند و برمی‌گردد ولی برای من دانشجوی شهرستانی اینطور نیست، وسط اردیبهشت ماه  که اوج امتحانات میانترم است باید یک آخر هفته‌ام را بیخیال درس خواندن بشوم و بروم تهران، چند ساعت خستگی رفت و برگشت، هوای گرم، گیر نیاوردن بن، شلوغی و خیلی چیزهای دیگر را تحمل کنم تا چندتا کتاب بخرم. ولی با تمام این مشکلات دیروز به نمایشگاه کتاب رفتم.

قسمت دردناک ماجرا خود نمایشگاه کتاب است، دیدن اینکه یک غرفه آب‌معدنی چند برابر یک غرفه کتاب فروش دارد به خودی‌خود دردآور است، دیگر از اغذیه‌فروشیها فکر نمی‌کنم نیازی به مثال زدن باشد.

چند وقتی از دوستان تهرانی می‌شنیدم که یک وسیله بازی برای بچه‌های کوچک مد شده که شامل دو توپ متصل به هم توسط یک نخ است، طرز کارش هم خیلی چیز خاصی نیست، با تکان دادنش توپها به هم می‌خورند و تق‌تق صدا می‌دهند، این صدای اعصاب‌خرد‌کن در خیلی از جاهای نمایشگاه پیوسته به گوش می‌رسید، خود وسیله هم بازار پررونقی داشت، یکی از عذابهای دیروز من همین صدا بود. بازار سیاه بن را هم گویا دوستان رویت کرده بودند، از این یکی بگذریم کلا.

راهروهای وسط شبستان اصلی آن هم در اوج شلوغی هم فکر نمی‌کنم خیلی جای مناسبی برای عکس یادگاری گرفتن باشد، یا حتی فروش آب‌معدنی، یا ول کردن بچه خردسال به امان خدا.یک نکته خیلی جالب دیگر تعدد انتشاراتی‌های عین هم بود، مثلا اگر آمار بگیرید فکر می‌کنم درصد چشمگیری از غرفه‌ها به آکسفورد و لانگمن و فلش‌کارت 504 اختصاص دارد. چه در بخش کتب دانشگاهی، چه در بخش ناشران عمومی.

نمایشگاه کتاب بطور کلی به خاطر گستردگیش و نیاز به پیاده‌روی زیاد تجربه‌ی واقعا خسته‌کننده‌ایست، اگر شهرستانی باشید و بن هم به تعداد بالا گیر نیاورده باشید هم هزینه‌های حمل و نقلتان به احتمال فراوان از ده درصد تخفیف نمایشگاه بیشتر خواهد شد، در یک کلام از لحاظ اقتصادی ضرر خواهید کرد.به نظر خودم خرید کتاب از فروشگاه شهرکتاب، فروشگاههای اینترنی و نمایشگاه‌های فصلی خیلی راحتتر است تا نمایشگاه کتاب تهران، به همین دلیل امسال دومین و آخرین بازدید من از این نمایشگاه بود، مگر اینکه در تهران ساکن شوم که بعید است.

عکس از خبرگزاری ایسنا.